11. Δεκεμβρίου 2018 ΛΑΡΙΣΑ1°CΒΟΛΟΣ5°CΤΡΙΚΑΛΑ1°CΚΑΡΔΙΤΣΑ0°C

Σαλιγκαροτροφία: Τέλος Εποχής ή Αρχή Νέας;

Θα δει τον τίτλο ο καλοπροαίρετος αναγνώστης, και εν μέρει δικαιολογημένα θα σκεφθεί, τι κάθομαι και γράφω τέτοια εποχή, που ο κόσμος πνίγεται στις υποχρεώσεις  και προσπαθεί να τα βγάλει πέρα με κάθε τρόπο.

Από την άλλη πλευρά όμως, 18 χρόνια ενασχόλησης με αυτή την εκτροφή, μου δίνουν το δικαίωμα και ίσως ακόμα και την υποχρέωση να καταθέσω την άποψη μου για την τόσο παρεξηγημένη αυτή εκτροφή.  Θα εξηγήσω στη συνέχεια τι εννοώ λέγοντας παρεξηγημένη.

Φαντάζομαι ότι είναι ελάχιστοι αυτοί που γνωρίζουν πως στην δεκαετία του 70, η Ελλάδα ήταν η πρώτη χώρα στην Ευρώπη, στην μεταποίηση σαλιγκαριών με σημαντικές εξαγωγές.  Στην πορεία του χρόνου η βιομηχανία αυτή άρχισε να φθίνει. Οι λόγοι? Πολλοί και γνωστοί.  Αναφέρω μερικούς: Έλλειψη εργαλείων βοήθειας από την πολιτεία στον τομέα των εξαγωγών, κανένας ουσιαστικός έλεγχος στην ανεξέλεγκτη συλλογή από τη φύση ,εισαγωγές από τρίτες χώρες με πολύ φθηνότερο κόστος,  διεύρυνση της Ε.Ε. με χώρες χαμηλού κόστους ( Βουλγαρία, Πολωνία, Λιθουανία, κλπ).

Η δεκαετία του 90 ήταν η δεκαετία όπου ο συνολικός τζίρος στον τομέα , πώληση νωπών σαλιγκαριών -μεταποίηση-εξαγωγές στην σαλιγκαροτροφία έφτασε στο ναδίρ. Θεωρήθηκε τέλος εποχής για την ακμάζουσα βιομηχανία των προηγούμενων δεκαετιών.

Το 2001 τολμήσαμε, κάτι που στους περισσότερους ακουγόταν αδιανόητο. Να ασχοληθούμε με την εκτροφή σαλιγκαριών. Μας πήρε 4 χρόνια μέχρι να καταφέρουμε να έχουμε σοβαρές ενδείξεις αν όχι αποδείξεις ότι μια τέτοια επιχειρηματική κίνηση είναι βιώσιμη, και έχει μέλλον. Έτσι το 2004 η αρχική ιδέα έγινε εταιρεία, η AGROFARMA, και τα επόμενα χρόνια ακολούθησαν το παράδειγμα μας και άλλοι. Αυτό το γεγονός έγινε γνωστό στην αγορά και την τριετία 2009-2011 υπήρξε μια έξαρση του φαινομένου. Η έξαρση αυτή είχε και θετικά και αρνητικά αποτελέσματα. Αφενός συνδυάστηκε με την αρχή της οικονομικής κρίσης και την ανάγκη μεγάλης μερίδας νέων κυρίως ανθρώπων, να βρουν μια απασχόληση, ή ένα πρόσθετο εισόδημα, από την άλλη μεριά όμως έδωσε την ευκαιρία σε αρκετούς επιτήδειους να εκμεταλλευτούν αυτή την ανάγκη και με ψεύτικες υποσχέσεις και φρούδες ελπίδες να προσπαθήσουν να πλουτίσουν.

Για να μην μακρηγορούμε, πολλοί συμπολίτες μας, δελεάστηκαν και τελικά έχασαν κάποια χρήματα που είχαν αποταμιευμένα, κάποιοι δανείστηκαν με όλες τις μετέπειτα συνέπειες, κλπ.  Από όλα τα αγροκτήματα που δημιουργήθηκαν το μεγαλύτερο ποσοστό απέτυχε. Και όπως όλοι γνωρίζουμε, η Ελλάδα είναι η χώρα της υπερβολής. Το λίγο καλό γίνεται αυτόματα τεράστιος θρίαμβος και το μικρό κακό, μετατρέπεται σε τεράστια αποτυχία.  Κανείς δεν σκέφτηκε τους λόγους για τους οποίους οι λίγοι προόδευαν, αλλά όλοι στάθηκαν στο ότι οι πολλοί απέτυχαν. Έτσι δημιουργήθηκε η εντύπωση ότι, η σαλιγκαροτροφία είναι μια χαμένη υπόθεση. Εδώ είναι η μεγάλη παρεξήγηση που ανέφερα στην αρχή.

Παρατηρώ τα τελευταία δυο χρόνια, μια σημαντική στροφή στο ενδιαφέρον αυτής της εκτροφής , από ανθρώπους που αντιμετωπίζουν την πρόκληση με καθαρά επιχειρηματικό πνεύμα, και όχι σαν «αρπαχτή». Είναι ένα λεπτό αλλά τόσο κρίσιμο σημείο, το οποίο τονίζαμε και τότε, αλλά η φωνή μας πνίγηκε από τις υποσχέσεις για λίγη δουλειά και πολλά λεφτά.

Επιτέλους άρχισε να γίνεται κατανοητό, ότι καμία δουλειά δεν είναι εύκολη χωρίς να σημαίνει ότι είναι ακατόρθωτη. Καμία επένδυση δεν σου δίνει χρήματα από την επόμενη χρονιά, αλλά χρειάζεται υπομονή. Καμία επιχειρηματική κίνηση δεν αποδίδει, αν δεν προσπαθήσεις, δεν αγωνιστείς, δεν την αγαπήσεις.

Με όσους συναντήθηκα, τα τελευταία δυο χρόνια, συναντήσεις στο πλαίσιο της ενημέρωσης, διαπίστωσα ότι υπάρχει μια σοβαρότητα, μια υπευθυνότητα, μια αντιμετώπιση του όλου εγχειρήματος από καθαρά επιχειρηματική σκοπιά. Αυτό που τονίζω συνεχώς, κινδυνεύοντας να γίνω γραφικός, ότι η αγροτική ενασχόληση είναι επιχείρηση.

Πιστεύω ακράδαντα ότι ΝΑΙ μπαίνουμε σε μια νέα εποχή για την σαλιγκαροτροφία. Πάντα είχαμε και συνεχίζουμε να έχουμε το συγκριτικό πλεονέκτημα των ευνοϊκών κλιματολογικών συνθηκών.  Τώρα έχουμε όμως και μεγαλύτερη εμπειρία, και πλεόνασμα τεχνογνωσίας, αφού και σε αυτό τον τομέα κάνουμε εξαγωγές ( παροχή συμβουλών και οργανωτικά πλάνα σε χώρες εξωτερικού) Η διεθνής ζήτηση είναι μεγάλη με αυξητικές τάσεις. Οι τομείς που χρησιμοποιούν το σαλιγκάρι συνεχώς διευρύνονται. Νωπά σαλιγκάρια, κονσέρβα αλλά και gourmet πλέον σαν χαβιάρι και στην βιομηχανία καλλυντικών για το σάλιο, και στην Ιατρική λογω των αμινοξέων που περιέχουν.

Υπάρχει ζήτηση, υπάρχουν ευκαιρίες. Χρειάζεται σωστό επιχειρηματικό πλάνο, επιμονή, υπομονή, και μεράκι.

Είμαι σίγουρος ότι τη δεκαετία του 2020 θα μπορούμε να είμαστε πάλι στην πρώτη θέση στην Ευρώπη, όπως πριν 50 χρόνια. Οι συνθήκες υπάρχουν. Από εμάς εξαρτάται αν θα τις εκμεταλλευτούμε.

Τάσος  Υψηλάντης

Φυσικός
Ιδιοκτήτης  AGROFARMA

agrofarma@ath.forthnet.gr

 

 

Γράψτε μια απάντηση

Το email σας δεν θα δημοσιευθεί. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.


agrothessalynews.gr

Στηρίζουμε τους τοπικούς παραγωγούς, αγρότες & κτηνοτρόφους, συλλόγους & συνεταιρισμούς, τον πρωτογενή & όλους τους εμπλεκόμενους τομείς της Θεσσαλίας και την Ελληνική επιχειρηματικότητα & τις θέσεις εργασίας του τόπου μας.


ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΕΜΑΣ




Newsletter


Κατηγορίες